Norgeresan Dag 3




Benny med morgonkaffet :)



Sötnosen!



Tadaaa!



Bus med morfar! <3



Nu har vi rört oss vidare men vi måste ju upp på Kjeåsen en sväng. Här är vägen smal så här är det att följa tider att åka. Man vill INTE ha möte. en sista biten upp består av en tunnel på 2,5 km.



Vi fick vänta ca 10 min innan vi fick åka upp.



Under tiden gick vi till en liten älv. Syns inte så bra på bilden. Men klarare vatten får man nog leta efter! Man ser varenda liten sten.



Nu är vi uppe. Kjeåsen är en riktigt gammal gård som ligger högt uppe på en bergshylla.



Utsikt.



Där framme vid stupet står Sara och Tobbe.



Här stupar det rakt ner till vattnet! Snacka om att man blev knäsvag av att gå fram dit.



Helt otrolig utsikt!



En av stugorna.



Här vill man sitta och dricka sitt morgonkaffe!



Jag har för mig att gården ligger på 500 meters höjd. Gården är byggd på 1800-talet och förr band dom fast barnen med en lina runt midjan som satt fast i en påle i backen för att dom inte skulle springa ut för kanten.



Saga var riktigt modig när vi var där.



Sen blev det att åka lite färja.



Det är nostalgi för mig! Synd är att färjorna försvinner mer och mer. Det är verkligen en charm med att åka färja här över grönblått isvatten.



Vi åkte på vägar som var supersmala! Här vill man inte få möte! Då gäller det att backa till närmsta ficka. Jag skulle inte vilja vara lastbilsförare efter dessa vägar.



Vi stannade för att göra lite mat. Gasolspisen i husvagnen krånglade så det var bara att ge sig ut och köra med stormköket. 2 timmar tog det innan maten var klar efter allt krångel haha. Lång väntan för korv och stuvade makaroner haha.



Från rastplatsen.



Ett stopp igen. Vid ett otroligt vackert vattenfall som man kan gå under.



Kevin är en norsk liten viking! <3



Ganska häftigt.



Benny och Kevin bakom vattenfallet.



Efter ca 100 körda mil och 41 tunnlar så är vi äntligen framme i Bergen.



Det är ganska häftigt att man åker in i en lång tunnel och när man kommer ut på andra sidan så kommer man rakt in i en stad :)



Nu är vi på landet. Ca 20 min ifrån stan!



Här är huset där min pappas kusin Jarle med fru och barn bor. Här fick vi äta och sova. Underbara människor!

Fortsättning följer :)



Kommentarer

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0