Gravidvecka 31 :)


Det känns verkligen att veckorna tickar iväg och nu känns det som att nedräkningen startar på riktigt!! :)
Nu är det alltså 9 veckor kvar bara.





Jag funderar ofta på hur bebisen verkligen ligger där inne. Nog för att den fortfarande har plats att röra sig och snurra runt men sparkarna som jag fått tex idag har faktiskt gjort ont, eller inte ont heller utan dom har känts och ibland så kan jag knappt röra mig så det är nästan att jag får för mig att bebisen ligger på tvären haha :D

Det gick förvånansvärt bra att jobba idag men jag kan ju säga att när det var dags att åka ifrån jobbet så var jag riktigt öm i mina fötter och ben och hade ont i svanken. Fötterna kändes nästan dubbelt så stora.. Idag tog jag även på mig att jobba i morgon också men då är det hela dagen vilket jag nästan ångrade när jag åkte från jobbet idag med dessa krämpor haha men nu känns det bättre efter att ha vilat och så ska jag nog lägga mig i ett bad sen också så blir det nog ännu bättre :)


Jag väntar fortfarande på att barnvagnen ska komma....... Börjar nästan att bli olidligt nu och tankarna snurrar och jag får nästan för mig att vi blivit blåsta men det är jag det haha.. Leveranstiden skulle ju vara 1-3 veckor och på tisdag nästa vecka så har det gått 3 veckor. Det känns som att det är det vi väntar på nu så känns det mesta klart..
Ja förutom att Benny ska få fingrarna ur arslet och ta körkort någon gång.

Varför är de flesta karlar så här för?? Rent av TRÖGA och känner nästan ingen alls stress för att göra något. Jag sa till Benny att det var ett krav att han skulle ha körkort innan vi får barn igen eftersom att det skulle underlätta något enormt men tar ju aldrig tag i det.. Ordet SEN och JAG SKA har jag tröttnat på för länge sen. Inte fan kommer han att hinna ta körkort på 9 veckor?!
Jag låg i som sjutton med mitt körkort och lyckade på 2 eller 2 och en halv månad  men Benny har ju koncentrations och inlärningssvårigheter så för honom kommer det nog inte att gå lika fort för.. När jag påminner och talar om hur kort tid det är kvar till bebisen kommer ja DÅ , DÅ får han panik och säger att han verkligen måste ta tag i det meeeeeen det är bortblåst lika fort.. Oftast så får man höra ursäkten "jag har inte tid" eller att "jag måste få sitta ifred" men tid för tv spel finns och Saga är ju ute och leker oftast och jag stör väl inte? Det slutar väl med att jag sitter med värkar och kör till falun eller så får jag helt enkelt ringa ambulans. :D


Åter igen, karlar......... *suck* haha nog klagat om det.



Bebisen:

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern. Öronen är nästan helt färdigutveckalde, både de yttre och inre delarna och bebisen kan höra din röst som den kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud. Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

Mamma:

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås. Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig. Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.


Sitter just nu i soffan och känner mig frusen.. Blir nog som sagt ett bad och en kopp te lite senare.
Ikväll kommer Benny hem igen :)

Det känns skönt att jag städade ifrån mig det mesta igår så att jag nu kan ta det lugnt bara och speciellt när jag ska jobba känner jag att det är skönt att slippa komma hem till ett bombnedslag och känna att man ska fortsätta hålla på på en gång..

Igår var jag på föräldramöte :)
Herregud så roligt det var att se vad dom små har gjort för något. Dom hade fixat som en "lek" för oss föräldrar också. det var som en stor anslagstavla där det satt foton på antingen en hand eller en fot med ett nummer brevid så skulle vi hitta vårat barns och efter det så var det en bild på en leksak eller en syssla som dom tycker om att göra när dom är på förskolan, så då skulle vi gissa vilken det var och efter det så låg det lappar på ett bord drä barnen  hade skrivit "Min mamma tycker om..... Min pappa tycker om..... Jag tycker om...."
Så då skulle vi kolla vilken som stämde in på våran familj osv haha.
Det var riktigt rolligt att läsa vad barnen skrivit tex"Min mamma gillar att lata sig framför tvn" var det någon som skrivit hahaha :D
Dom är ju så roliga men samtidigt var man ju nervös och undrade (tro vad Saga skrivit om oss)

Sagas lapp löd:

* Min mamma tycker om att baka och titta på tv.
* Min pappa tycker om att spela tv-spel och leka med mig.
* Jag tycker om att leka med min kompis.

Haha så så farlig var den ju inte :)


Ett barn hade skrivit:

* Min mamma tycker om att städa.
* Min pappa tycker om att pussa mamma.

Riktigt söt tycker jag :)


Ett annat barn hade skrivit:

* Min pappa tycker om att sola.
* Min mamma har flyttat.

Det tyckte jag kändes lite ledsamt.


Tro om ni orkat läsa allt dravvel haha.
Hoppas att ni haft en bra dag..

Kramar <3


Kommentarer
Postat av: therese

Oj bara 9 veckor kvar!! Nu går det undan! Jätte fin mage har du Emelie =)

2010-09-16 @ 22:35:04
URL: http://theresevarld.blogspot.com
Postat av: Anonym

Samma med Anders gällande körkort morrar



Men vet du - du kan ringa mig då det börjar dra ihop sig för jag har förlöst barn i hemmet då jag jobbat på ambulansen å så har jag färsk utbildning via ambulansen (i maj) förlossning utanför sjukhus ;-) s

2010-09-17 @ 15:54:35
Postat av: Emelie

(Anonym: Fast jag vet vem du är :)



Ja visst är det jobbigt när man är ensam om att ha körkort.. Ibland skulle man behöva lite avlastning och så skulle det vara skönt att för en gångs skull få vara hemma och han kanske kan åka och handla..

Jaja någon dag har dom väl körkort :)



Haha ja jag kan ju ringa dig i såna fall då :) Men jag hoppas att jag hinner till falun i alla fall.. Det käns ju lite tryggare :)



Ha en bra dag!

Kramar :)

2010-09-18 @ 12:11:45
Postat av: Malin O

he he, jag skrev i namnet men vete tusan vart det tog vägen, eller så kanske jag bara tänkte att jag gjorde det ;-)

2010-09-20 @ 21:33:08

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0