Gravidvecka 30 av 40!!


Ja och det betyder ju att tre fjärdedelar av graviditeten är avklarad!! 280 dagar räknar dom sammanlagt att man går och nu är det 76 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum..




Bebis:

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg. Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Mamma:

Din livmoders översta del kan du nu känna c:a 10 cm ovanför navlen. Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka. Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänka på att bebehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt.



Nu har bebisen verkligen fått power i sina sparkar!! Vissa gånger kommer dom så fort och hårt att hela jag hoppar till haha och ibland kan det nästan göra lite ont till och med..
Bebisen lever loppan där inne verkar det som och speciellt när jag äter så ska den sparka :)
Det börjar bli riktigt jobbigt att vända på sig i sängen nu och värre ska det bli :D

Idag känner jag mig mycket piggare men definitivt inte frisk ännu.. Jag hostar och slemmar, nyser och snorar.. Usch vad jobbigt det är. Det värsta av allt tycker jag är att vara täppt i näsan. Jag får nästan panik av att inte kunna andas riktigt.

Bebis sängen är ihop monterad och på plats och jag har piffat till lite med det fattas fortfarande  lite piff så jag väntar med att lägga upp bild på den..



Vi skruvade ihop den inne i vardagsrummet och så här ser den ut i alla fall :)
Lägger upp en bild på den sen när jag fixat klart...
Vi väntar fortfarande spännt på att vagnen ska levereras också sen är det mesta klart till bebisen :)


Ha en fortsatt fin dag
kramar <3


Kommentarer
Postat av: therese

Hej Emelie. Hoppas att du håller på å blir frisk nu... Jag är också en sån som får PANIK då jag inte kan andas pga nästäppa, och du som är gravid också- då kan man ju vara täppt av bara det =/



Krya på kramar!!

2010-09-09 @ 19:36:45
URL: http://theresevarld.blogspot.com

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0