Gravidvecka 36 & Hissagardinen..



Hallå på er..

Nu är det ännu en dag närmare bf och jag längtar! :)
Idag går jag in i vecka 36!! Inte många veckor kvar nu...






Bebisen:

Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt. Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.

 
Mamma:

Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer. Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ. Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta. Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.



Idag har jag börjat packa lite bebiskläder som ska med när det är dags :)
Känns svårt att veta vad man ska packa så det blir lite av varje haha.. Man vill ju  vara säker på att man får med sig så att man klarar sig. Ska fundera ut vad som mer kan behövas och vad jag och Benny ska tänka på vad vi ska ha med oss.
Bebisen är verkligen stark nu.. Herregud vilka sparkar och sträckningar den gör. Riktigt ont kan det göra.
Barnmorskan hörde av sig igår och talade om att jag skulle börja med järntabletter, vilket jag misstänkte. Så Niferex here we go again! Inte det godaste...
Igår var det ju föräldragrupp också men tyvär så hann jag inte med den.. Dagen blev proppfull med saker att göra eftersom att Benny oväntat kom hem halv tre på morgonen och skrämde livet ur mig!! :D




Igår var jag mannen här hemma och skruvade upp gardinstången så att jag kunde sätta upp hissgardinen i Sagas rum.. Mannen i huset satt och pysslade för fullt med dotra för att han hade lovat henne det.. En riktig myskväll blev det som spenderades på hennes rum..
Det blev mycket bättre med hissgardin där inne. Känndes skönt att få upp något. Ska köpa ny matta dit in också sen. En hampen matta ifrån IKEA som går på 399:- Grön :)

Idag är det däckbyte som gäller... sen får vi se vad som mer sker denna dag...


Ha en fin dag!
Kramar <3



Kommentarer

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0