Gravidvecka 34!





Bebis:


Din bebis längd är denna veckan ungefär 32 cm från huvud till stjärt och 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 kg. Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.
Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott. Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.
Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern. Naglarna har nu vuxit över kanten på fingrarna och bebisen kan riva sig på dem.


Mamma:


Från naveln är det c:a 14 cm till den övre delen av din livmoder, men tänk på att detta mått kan variera från individ till individ. Du ska inte oroa dig om du inte har exakt samma mått som dina gravida vänner så länge som du växer som du skall. En växande livmoder är ett tecken på att bebisen där inne växer bra.Dina Braxton-Hickssammandragningar tilltar i styrka och frekvens allteftersom din kropp förbereder sig för förlossningen. Sammandragningarna börjar i övre delen av livmodern som blir spänd och hård för att sedan sprida sig nedåt och slappna av. Många misstar de här "övningssammandragningarna" för verklilga förlossningsvärkar, men det är oftast falskt alarm. Ett sätt att avgöra om det är Braxton-Hicks eller "verkliga" sammandragningar kan vara att gå omkring en stund. Om spänningen då släpper, och om det inte gör ont så är det nästan säkert Braxton-Hicks du upplever.



Ja med en rusande fart kliver vi in i vecka 34 och närmar oss bara mer och mer slutet på denna resa :)
Samtidigt som det känns så långt bort så känns det så otroligt nära. Nära är det ju nu!!

Jag kan fortfarande inte klaaga på något särskilt. Det är väl klart att man känner sig stor och klumpig och att gå och plocka saker efter golven eller bädda Sagas säng är ju ingen höjdare direkt. Benny har fått ta över bäddningen men den sker ju inte utan att jag måste påminna varje dag haha :D
Sen är det väl min vänstra sida ifrån ländryggen och ner i benet som krånglar.  Ibland känns det som att jag inte har några muskler alls i det benet.
Hjärtklappning har jag också lyckats få nu den senaste veckan. Mest om jag anstränger mig eller spänt mig tex på väg ut till bilen när det är kallt. Men jag får det även i vilande. Inatt vaknade jag upp en sväng och då rusade pulsen på som bara den.
Det är riktigt läskigt..

Barnmorskan ringde idag också angående mitt låga blodvärde. Hon hade pratat med läkaren och han velade att jag kom ner och kompletterade med flera prover, så på måndag ska jag dit och kolla upp och se vad dom säger. Jag pratade även med barnmorskan om hjärtklappningen jag får och då sa hon att vissa kan få det och så kan det också bli värre pga blodvärdet.. Så vem vet, kanske jag måste ta någon medicin av något slag.


                                             

Idag mixtrade Benny ihop en god smoothie till lunch :D Fick en mixer förra veckan och idag kände jag mig riktigt sugen på att prova.
Det blev en blandnig av både bär och frukt och riktigt gott och uppfriskande var det :) Pigg blev jag också ifrån att vara riktigt trött..

Så ett tips om ni är trötta "gör en smoothie" :D


Snart blir det nog en promenad i solen kan jag tro.. Ha en fin dag!

Kramar <3


Kommentarer

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0