Gravidvecka 39!! Nu så!


Ser ni gravidräknaren?
Nu är det bara 14 dagar kvar till beräknat förlossningsdatum!!
Det betyder ju verkligen  att nu är tiden inne när som helst. Man säger ju + - 14 dagar. Idag går jag alltså in i vecka 39 och har gått 38 fulla veckor!!








Du är nu gravid i vecka 39. Bebisen är omkring 50-51cm lång och väger 3.5-3.8 kg. De flesta bebisar ökar fortfarande i vikt men en del magrar faktiskt vid den här perioden. Det börjar bli trångt i livmodern nu och då bebisen snurrar och vrider sig där inne så kan det hända att navelsträngen lägger sig kring halsen. Omkring 20% av alla bebisar föds med navelsträngen omkring halsen, vilket kan påverka bebisens hjärtljud mot slutet av förlossningen. I de flesta fall innebär det inget hot mot bebisens hälsa och barnmorksan för helt enkel navelsträngen över barnets huvud i samband med födslen.


Idag är det dags för sista föräldragruppen. Eftersom att jag ska fira mormor så vet jag inte om det  blir någon föräldragrupp idag. Vi får se om jag hinner.
Nog känns det att man är höggravid nu!!
Magen är riktigt stor och jag märker att den sjunkit rejält. Ibland är det svårt att gå eftersom att trycket nedåt är så pass stort och min högra sida av svanken känns försvagad. Ibland är det bara jobbigt att stå upp så jag får lov att sätta mig och andas :) Men hållingen är bra ändå. Jag känner inte att det är så speciellt tungt det är mest att man är så otymplig och klumpig som är jobbigt.
Det känns så oerhört konstigt att vi snart är 2 barnsföräldrar! Men ändå inte. Många funderingar och tankar. Det känns så nära men ändå så långt ifrån och ibland när jag tänker efter att det verkligen kan bli av när som helst så får jag nästan lite panik..:D
Hoppas bara att förlossningen går bra, att det inte blir något krångel..



Ja och igår kväll så kom den ju!!
Den första snön!



Tog en bild efter att Saga lunkat iväg till skolan :)
Hon tyckte ju självklart att det var roligt och det blev overall ändå idag fast hon höll på att "svettas ihjäl" igår haha.
Lika bra när det är snö nu och så skulle dom på utflykt så skickde med henne varm choklad och smörgås :)


Nu är det dags för smink och föna håret efter en skön dusch..

Kramar <3



Kommentarer

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0