Gravidvecka 38!!


Nu jädrar drar det ihop sig :)
Tiden är snart kommen då man ska åka ääääääända till falun för att föda.. Tänkte ju på det igår när vi var det att "ska jag verkligen stå ut hela denna väg i en bil? och vägen kommer nog att kännas dubbelt så lång då :S
Jaja men det är bara att hålla tummarna för att det ska gå bra..






Bebisen:

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas. De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet. Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form. Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.


Mamma:

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln. Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta. Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.



Igår var det verkligen fullt liv i magen. Sammandragningar hade jag närstan hela dagen också cå ibland var det  riktigt svårt att gå.. På väg hem ifrån falund var det sånt tryck nedåt i bäckenet samtidigt som bebisen sparkade på för fullt så jag satt som på nålar kändes det som. Spänd som en fjäder :)
Magen är verkligen stoooor nu och bara för det så tycker jag att allt jag ska titta på eller ta är nere efter golven så att det blir extra jobbigt.
Men snart är det över..! Samtidigt som jag känner att det är så himla mysigt med magen och att jag kommer verkligen att sakna den..
Men nu längtar jag ju verkligen tills det är över och bebisen är hos oss :)

Benny jobvbar ju i norge men han kanske kan vara hemma från den 20:e och fram fram till bebisen kommer om nu inte bebisen vill kika ut innan vilket jag inte hoppas på. Vill ju verkligen att Benny är hemma när det väl är dags annars kanske han missar allt ju.. Det tar ju kanske 6 timmar för honom att åka och en förlossning vet man ju aldrig hur lång den vill vara..

Jag har fortfarande inte packat åt mig och Benny :S
Känner lite smått panik över det så nu ska jag ta tag i det antingen senare idag eller i morgon.. Man vill ju inte springa runt med värkar kanske och barnet halvt ute och packa haha :D


ÅÅÅÅ vad jag längtar efter det lilla <3 inne i magen!!



Kommentarer

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0