Ambulansfärd och en kväll på akuten!


Hallå på er.

Det har inte varit någon vidare dag för mig idag och absolut inte igår.

Jag var hemma och hade myskväll med Benny och Saga, vi kollade på en barnfilm tillsammans och precis innan den var slut så gick jag ut och rökte. När jag kom in igen och lade mig på soffan så fick jag någon slags panikkänsla, hjärtat började bulta fort och stenhårt och jag fick svårt att andas.
Jag reste mig upp och gick in i köket för att ta vatten och kände mig riktigt orolig! Jag blev yr och svimfärdig så jag gick in i soffan igen och berättade för Benny att jag inte mådde bra alls.

Jag satt och försökta lugna mig och drog djupa andetag och efter ett tag så kändes det bättre. Men Benny sa det att vi borde ringa och höra vad det kunde vara för någonting. Precis innan han skulle ringa så vart det samma sak igen och jag sa bara till Benny (RING NU)
Ambulans blev skickad och jag försökte hela tiden att lugna mig, tänka lugnt och andas lugnt men efter ett tag så började hela kroppen att skaka på mig helt okontrollerat precis som kraftig frossa.

Pappa kom bort till oss och dom övertalade mig att lägga mig på sängen och slappna av tills ambulansen kom. Jag skakade och skakade och var riktigt orolig men skakningarna blev bättre precis när ambulanspersonalen kom dit.
När jag lagt mig ner i ambulansen och vi skulle till att åka in till mora lasarett så började skakningarna igen!
Vad är det här tänkte jag? Och ambulanspersonalen verkade inte heller riktigt veta, det dom sa var att jag hade feber vilket jag inte alls kände av själv och att pulsen var hög.

Väl inne på sjukhuset så blev det bara bättre och bättre med mig, dom tog alla möjliga prover och EKG men alla prover visade inte på någonting utan det såg bra ut.
Slutsatsen av det hela var att det säkert var relaterat till (panikångest, stress, psykiskt och oro) Men det konstig var ju att det bara kom så plötsligt.

Jaja jag vart hemskickad i alla fall och jag var hela tiden orolig att det skulle komma tillbaka. Jag var så trött så trött men jag kunde inte somna, DET KOM TILLBAKA! Hjärtat började att slå hårt och kroppen började skaka på mig så jag sa åt Benny att prata med mig hela tiden för då blev jag lugnare och han la sitt ben över mig så att jag kunde slappna av i kroppen.
Hela tiden när jag var på väg att somna vaknade jag av ett ryck och fick för mig att jag slutade att andas, då fick jag lov att be benny om en till tjänst (snälla Benny kan du ligga och lyssna på mig hela tiden och höra om jag andas när jag somnar)
Och eftersom att han gjorde det så lyckades jag tillslut att somna med ett lugn.

Jag sov hela natten men morgonen har varit orolig. Jag har legat på soffan hela dagen och ibland har jag känt att hjärtat börjat bulta hårdare men då har jag bara slagit bort tanken på  att det har varit något och tagit djupa andetag och det har gått över.

Förstå själv vad jobbigt att vara på spänn att någonting ska komma tillbaka, det blir nästan som inbildning. Och att känna att kontrollen över sin egen kropp försvinner.
Att inte riktigt veta vad som händer och tankarna på om man skulle lämna denna jord?
Nu blir det att bara ta det lugnt ett tag, njuta av livet och SLUTA med rökningen.

Hoppas inte att någon av er behöver att uppleva något sånt här! Det var riktigt läskigt!

Många kramar!

Kommentarer
Postat av: Therese

Stackars dej vännen. Hur mår du idag? Precis samma sak (nästan) hände ju mej här i vinter- frutom ambulans (mammsen skjutsade in mej) Jag hade haft tryck över bröstet en tid å helt plötsligt blev det värre plus att jag fick så otroligt kraftiga magsmärtor... Men de hittade inget fel på mej heller. Stresse, ångest. Å jag tvivlade på att akuten hade rätt, hur jag kunde ha så jobbigt men de ändå inte hittade nåt fel... Typiskt psykiska problem, att misstro vården =) Eftersom jag inte vill stoppa i mej va som helst så köpte jag orolindrande naturmedecin, kan det va nåt kanske? Tänker på dej å kom ihåg å stressa ner nu!!

2010-03-08 @ 14:08:45
URL: http://theresevarld.blogspot.com
Postat av: Emelie

Tack så jätte mycket therese <3

Ja det är inte lätt att tro på vad dom säger när dom inte hittar något fel men det finns ju inte så mycket mera att göra. Ja nu ska jag stressa ner och försöka att ta det lugnt bara.

Läskigt när det händer sånt där.



Många många kramar till dig och hälsa familjen! :)

2010-03-08 @ 14:58:26
Postat av: Malin

Älskade Emelie !! Exakt så där hade jag nere i Uddevalla och där sa dom att de var panikångestattacker iaf !.. Känns som att man ska dö och ju mer man fokuserar på att de ska hända igen så händer de igen ! Men de är skit svårt att inte tänka på de !

Hoppas de försvinner snabbt!!



Kram <3

2010-03-08 @ 15:41:40
URL: http://wilmaholmberg.blogg.se/
Postat av: malin Örjas

Vilken fin blogg du har gumman!! Men usch det är hemskt när man plötsligt tappar kontrollen över sin kropp och inte vet vad som händer där inne. Tur att du mår bättre nu i alla fall.

många kramar till dig!!!! <3

2010-03-08 @ 16:57:53

Lämna gärna några rader här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Endast jag som ser)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0